Ruokavalio ja kuntoilu

Terveelliset elämäntavat auttavat jaksamaan normaalissa arjessa. Terveellinen ruokavalio on tärkeää jokaisen ihmisen hyvinvoinnille, mutta erityisesti myelofibroosia sairastavan tulee kiinnittää huomiota ruokavalioon. Ruokavalion ohjeistus on sama kuin kenelle tahansa terveelliseen ruokavalioon tähtäävälle. Ruokavaliolla voi ehkäistä mm. sydänsairauksia. Esimerkiksi kohonneesta verenpaineesta kärsivän on tärkeää vähentää suolan käyttöä. Tällöin täytyy lopettaa suolan lisääminen ruokiin ja käyttää suolan sijasta mausteita tekemään ruoasta paremman makuista. Sokeria on myös hyvä välttää, koska se kohottaa verensokeria.

Laajentunut perna saattaa saada sairastuneen tuntemaan itsensä kylläiseksi, jolloin ruokakaan ei maistu. Tällöin kannattaa syödä pienempiä aterioita, joita voi täydentää välipaloilla. On tärkeää syödä, ettei paino pääse tippumaan ja elimistö saa tarvittavat ravintoaineet.

Vaikka tuntisit itsesi väsyneeksi, on silti tärkeää olla aktiivinen. On hyvä huolehtia kunnostaan, jos se vain fyysisesti on mahdollista. Liikunta vähentää muun muassa altistumista sydän- ja verisuonitaudeille. Lisäksi liikunnasta saa energiaa, se kohottaa mielialaa ja vähentää stressiä. Hyviä liikuntamuotoja ovat mm. pyöräily, tanssiminen tai vaikka reipas kävely. Aikaisemmin liikkumattoman on hyvä aloittaa varovasti. Aina on kuitenkin huomioitava sairauden tuomat tai muut yksilölliset rajoitteet.

Lähteet

Updated: 14-04-2015